FK Kronborg - Dagbog

Fototur 10 - ”Frederiksværk” ■ 2018-11-17

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-11-19 18:04

Vores sidste fototur i år (nr. 10) fandt sted i Frederiksværk.
Der mødte 9 medlemmer op med familie om formiddagen.

Vejret var ok – ca. +6 grader, næsten ingen vind, og solen kom også mere ud derefter.

Det var planlagt at besøge fx Krudtværksmuseet, men det var desværre lukket.
Men der var stadig mange spændende steder og bygninger fra tiden, hvor der blev støbt kanoner og lavet krudt i Frederiksværk.

Så gik vi rundt i byen, ved åen, lidt i skoven og fandt nogle af de gamle og delvis restaurerede bygninger.
Det var en lidt anderledes fototur end normalt – denne gang var udfordringen mere, at finde særlige motiver, som adskiller sig fra de sædvanlige.
Og det lykkedes delvis for os.

Vi mødtes igen på en cafe efter 2 timer, hvor vi varmede os med god mad og hyggelig snak.

Derefter lavede Martin et par fællesbilleder, som skal bruges til vores nye hjemmeside.

Til sidst sagde vi ”Tak for i dag” og glæder os til at se vores billeder fra turen.
Nogle gik så en tur langs kanalen ud til Arresø – en meget smuk tur.

Fototur 9 - ”Fugleparken Esrum” ■ 2018-10-13

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-10-18 16:48

Vi mødtes i Nordsjællands Fuglepark i lørdags om formiddagen, hvor vi var spændte på at se og fotografere fugle og andre dyr.

Og der var ret mange.

I indgangsområdet, som ligner lidt et tropisk zoo, var der flere terrarier med slanger og forskellige firben.

Når man derefter går ud i parken, er der mange bure med meget forskellige fuglearter – små og store.

Det var udfordrende at fotografere dem, fordi de jo ikke sidder stille; desuden er der gitre (delvis med meget små masker), som man delvis kunne se på billederne – selvom vi kom meget tæt på buret.

Der er også skildpadder, ænder, kænguruer, geder og krybdyr – og det var meget nemmere at tage billeder af dem.

Det første highlight var fodring af lorier, som fandt sted i et ret stort bur, hvor man kunne komme ind gennem en sluse.

Men buret var ikke så stort, at det lykkedes de af os, som havde deres store teleobjektiver på, at få hele fuglen med på billedet.

Og selvfølgelig fløj de meget hurtigt rundt.

Derefter tog nogle af os billeder af dyrene igen, indtil vi kom til den anden highlight om dagen – flyveshowet med papegøjer.

Biologen Martin Schellerup med sin kollega fortalte og viste os forskellige arter - araer og kakaduer.

De er meget stærke med deres næb – man skal virkelig passe på!

De fløj nogen gange tæt over vores hoveder og rundt om arealet.

Vi forsøgte at fange dem med vores kameraer, men det var meget svært – de er ret hurtige…

Men det lykkedes heldigvis de fleste at få mindst et skud, som er fint.

Nu var vi sultne og fandt en fælles bænk og bord, hvor vi spiste sammen og hyggede os.

Derefter fortsætte vi med at tage forhåbentlig gode billeder, hvoraf de bedste bliver lagt ud på vores galleri.

Tak for en rigtig god og spændende tur!!!

Fototur 8 - ”Galopbane - Autumn Classic” ■ 2018-09-29

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-10-04 16:32

Fototuren Autumn Classic d. 29. Sept. så ud til at gå I vasken som “fællestur”, men I sidste time meldte Lars og vores nye medlem Klaus sig heldigvis på banen (ridebanen ;-) og vi havde en rigtig dejlig tur.

Der var ingen af os tre, der havde været på Galopbanen før, og ingen af os havde før fotograferet heste i løb, så det blev noget af en spændende udfordring.

Lars og Monica blev samlet op af Klaus, og sammen kørte vi ind til Klampenborg hvor vi ankom kl. 11. Selve løbene skulle starte ca. 12:30.

Det var godt at vi ankom tideligt, for det gav os mulighed for at gå rundt og ”lurer” lidt. Vi fik spurgt en ”kender” om hvilken vej hestene løb (bønderne var kommet til storbyen ;-) og om hvor det var godt at stille sig.

Hold op det var svært!

Hvor skulle man stå, så man fik hestene, uden også at få det grimme hvide hegn med, der omkranser banen?

Hvor skulle man stille sig, så man både fik rytteren, og hele hesten – incl. hovedet af jockyen og benene af hesten?

Hvordan skulle man stille kameraet for at få det hele skarpt, og hvor skulle fokus være? Skulle det mon være auto ISO, og hvordan med blænden?

Det var en sjov udfordring, og det er bestemt ikke sidste gang vi tager på galopbanen for at skyde heste.

Faktisk tænker vi at tage derud til én af de sidste løb i år - ikke som et planlagt fototur, men bare som fælles-fototur (lige som vi gjorde fx med "Copenhagen Pride 2018",

Jeg VIL have nogle gode billeder, og nu har jeg jo luret hvor jeg skal stille mig.

Tak til Lars og Klaus for en dejlig eftermiddag.

(Monica).

Fototur 7 - ”Det gamle teknisk museum” ■ 2018-08-26

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-08-28 15:29

I dag lykkedes det endelig med vores tredje forsøg for at tage særlige portrætter i det gamle tekniske museum i Helsingør.

Vi var 7 fotografer fra klubben og havde 2 modeller med: Josephine Fabian (Martin´s søn).

Stedet er meget specielt, men en rigtig god location; man skal bare passe på, hvor man går og træder… (Steen ved det bedst).

Vi kom med vores flash-udstyr, stativer, softboxer, paraplyer, reflektorer osv. – nogle lignede lidt japanske turister…

Vi lavede masser af billeder af vores modeller med de forskellige baggrunde, som var mest graffiti-vægge med nogle til tider vilde farvekompositioner.

Det var en rigtig god øvelse for os at lære at håndtere med lyset og kompositionen (især med at få baggrunden med – enten skarp eller sløret).

Martin havde også hans hjemmelavede Beauty-Dish (basis: en hvid plast-plantepot med en gammel flash) med, som gav bedre og blødere lys som nogle forventede.

Men styring af lyset er ikke nemt.

Det var også lidt udfordrende, at lyset, som kom gennem utætte kvadratiske vinduer fra loftet, ofte skiftede styrke pga. den overskyede himmel – så bliver man nødt til at justere eksponeringen med 1-3 trin.

Men sådan skal det jo være!

Man lærer mest, når man kommer lidt ud af sin komfort-zone…

Bodil var heldigvis så klog og havde taget et par stoler med, så man havde mulighed for at hvile lidt i mellem – tak for det!!!

Der var hele tiden en god og afslappet stemning og det var dejligt at se, at vi hjalp hinanden.

Og selvfølgelig har alle lært noget nyt igen!

Efter 3½ spændende timer var vores modeller trætte (som man kan godt forstå), og vi pakkede vores grej sammen og klatrede ud af bygningen.

Mange tak for turen!

Riddermarked Esrum Kloster

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-06-17 23:51

I dag var vores sidste fototur i foråret.
Vi besøgte Riddermarkedet i Esrum Kloster, hvor man følte sig tilbage i starten af 1400erne.
Selvom vi ikke var mange, var det alligevel meget spændende at se, hvordan man har levet i Middelalderen (jeg selv ville ikke bytte – der fandtes jo ingen kameraer…).

Mange mennesker har klædt sig ud som de typiske riddere, musikere, kunstnere, smede, jomfruer osv.

Når man var heldig, kunne man tage billeder uden at baggrunden minder en om nutiden (altså ingen mobiler, klapvogne, moderne tøj, briller osv.).

Og selvfølgelig var der også heste, sværd, ridder rustninger, pil og bue, skind samt alt muligt ”køkkenudstyr”.

Spændende – man får meget mere indtryk, hvordan det må have været tidligere.
F.eks. hvis man løfter et sværd på ca. 3 kg, så forstår man godt hvorfor ridderne har været så ”langsomme”.

I hvert fald var det en sjov tur til et sted, som det var værd at tage hen.

Aften i Gilleleje

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-06-17 23:39

I dag mødtes vi i klublokalet kl. 18:30, hvorefter vi kørte sammen i vores biler til Gilleleje Havn.

Det var egentligt planlagt, at vi skulle tage havnefotos i den gylden time, men netop denne aften var himlen overskyet og til sidst begyndte det at regne (efter flere uger uden regn…).
Men alligevel fik vi nogle gode stemningsbilleder i kassen.

Et par gik alene i starten, andre gik fælles, og det var helt ok.
Så snakkede vi selvfølgelig om foto næsten hele tiden, prøvede forskellige kamerateknikker (f.eks. HDR – hvis man havde sit stativ med…) og legede lidt med forgrund og baggrund.

Det er et fint sted, hvis man vil fotografere det typiske havnemiljø; der findes alt – fra krabbeløb til fiskenet, bådpropel og rustende jernskinner.
Helt fantastisk.

Ca. kl. 21:00 begyndte det med at regne, og så søgte vi husly i kiosken, hvor vi hyggede os med en is.

Tak for en dejlig tur!!!

Hamburg ■ 2018-05-24 til 27

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-06-06 21:36

Vores tur gik her i 2018 til Hamburg.

Der var bestilt et godt hotel, hvor der var rigtig god morgenmad, så vi kunne få lagt en lille bund. Det var vældig rart så vi ikke skulle spise lige med det samme igen.

Vi havde holdt møde og fundet ud af nogle af die ting vi ville se.

Nr.1: Vi mødtes på København Hovedbanegård, i toget til Hamburg.

Nr.2: Det var rigtig hyggeligt, og vi blev hurtigt enige om, at dette var meget bedre end sidste år, hvor vi havde taget bus. Der var bare meget bedre plads.

Nr.3: Vi nåede til Tyskland og i Rendsburg brød toget sammen, og vi måtte vente på et andet tog.

Toget kom efter noget tid og vi fik pladser, dog ikke samlet, men vi havde øje på hinanden så ingen blev glemt.

I Neumünster skulle vi så skifte tog igen. Det sidste af turen varede heldigvis ikke så lang tid.

Vi ankom til Hamburg med to timers forsinkelse, men skidt med det.

Vi gik til hotellet og fik nøgler mv..

Vi mødtes lidt efter hvor vi var bevæbnede med vores ”kanoner”, nu skulle vi have nogle billeder i kassen.

Nr.4: Vi valgte at tage til havnen, og tage en kanal-rundfart.

Vi så hvor nogle af vores ønsketing var, og fandt ud af hvor vi kunne fotografere dem.

I land igen gik vi på restaurant hvor vi sad på tagterrassen.

Maden kom ca. 5 min efter vi havde fået lidt at drikke, mega hurtigt.

Nr.5 og Nr. 6: Da det var blevet blå time / mørkt tog vi nogle billeder.

Det var bl. Flydedok med nogle flotte farver, ind over land Hotel Hamburg.

Nr.7: Næste morgen var der morgenmad, og vi sad ved et rundt bord, hvor vi alle kunne være. Der var et stort udvalg ved morgen buffeten, så det var helt fint.

Vi så en masse spændende bygninger. Vi var også rundt til Cykelauktion, Byfest, rundt på forskellige restauranter, bla. En Italiensk hvor der var meget store portioner.

Nr. 8: Vi var i den gamle Elbtunnel. Om morgenen kan bilen med bilelevatorer køre fra byen til havnen, og om eftermiddagen kan trafikken så gå den anden vej.

Der er 4 bilelevatorer. Det hele er ved at blive renoveret, men der er mange gående og cyklister i tunellen.

Nr. 9: Vi besøgte Rådhuset. Der er en flot søjlegang i stueetagen, hvor der er almindelig adgang. Det er ikke muligt at komme op i huset.

Nr. 10: Sidste dag var vi på en stor Havnerundfart. Der var mange lastekraner og mange af dem var ved at laste skibe.

Nr.11: Vi kom også forbi passagerskibet ”Queen Mary 2” som nok var jævnlig gæst i havnen.

Nr. 12: Bygningen Elbphilharmonie

Nr. 13: Vi nåede lige strandbaren. På en P-plads ved havnen havde man på dækket over bilerne lavet strandbarer. Der var sand, liggestole, bar og drinks af alle mulige slags og kaffe / vand.

Så gik turen hjemad, og vi var tilbage i København søndag k. Ca. 18.00.

Det har været en rigtig dejlig tur, hvor der har været godt humør.

Nu må vi så se hvor turen 2019 skal gå hen.

De bedste hilsner fra alle os.

Frilandsmuseet Frederiksdal i Helsingborg ■ 2018-04-15

FototureOprettet af Martin Schaffer 2018-04-23 08:27

I dag havde vi vores tredje fototur, som var i Helsingborg på Frilandsmuseet Frederiksdal.

Vi mødtes klokken 08:45 på Helsingør Station, og tog derefter færgen mod Sverige.

Under overfarten forklarede Lars, som var tovholder til fototuren, hvilke benspænd, der skal anvendes til mindst et af vores billeder fra turen: ”indramme et motiv (som skal være skarpt) i en geometrisk figur – altså f.eks. firekant, trekant, kreds osv.”.

Da vi ankom i Helsingborg, kørte nogle med bussen, mens resten gik til Frilandsmuseet.
Så mødtes vi ved indgangen, hvor vi efterfølgende delte os op (lige som sædvanligt) i grupper eller nogle gik alene.Lyset var meget specielt: der var stærkt tåge – dvs. at himlen var bare helt hvid, mens lyset var lidt gul (målet farvetemperatur: ca. 6500K).Vejret i sig selv var næsten perfekt: ingen blæst, ikke så koldt, ingen regn.

Det må man vel anerkende, at Lars har gjort rigtigt fint.

Selv om de fleste blomster ikke var sprunget ud endnu, fandt vi mange gode motiver i parken (f.eks. dyr, træer, vanddråber, søer osv.).
Det var meget godt at have nok tid så vi kunne afprøve forskellige kamerateknikker (dybdeskarphed, HDR, makrofotografering, spejling osv.).
Det er jo meget nemmere at være i en flok, hvor alle kan godt lide at fotografere og har forståelse for, at man pludselig stopper undervejs og stiller sit stativ op, skifter objektiver, prøver forskellige synsvinkler ud osv. .

Klokken tolv mødtes vi igen på en cafe, hvor vi drak kaffe eller andet, spiste lidt og fik varmen.
Så gik vi ud igen og fortsætte vores tur.

Arealet er så stort, at man nemt kan finde nye interessante objekter og lave gode naturbilleder.

Om klokken 14:00 samledes vi ved indgangen og kørte / gik tilbage til Helsingborg Station, hvor vi tog færgen sammen tilbage til Helsingør.

Det var dejligt at hvile lidt i stolen under turen.
Tilbage i Helsingør sagde vi ”Tak for en fint tur”.

Arkitektur i Nordhavnen i København ■ 2017-10-08

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-10-16 00:39
I dag mødtes vi til vores 9. og hermed sidste fototur i år.

Denne gang kørte vi til København og besøgte byens nyeste bydel, Nordhavn.
Vi havde jo allerede haft et foredrag med Emilie Koefoed, som præsenterede dette meget nye byudviklingsområde.

Desuden havde vi tilpasset vores sidste fotokonkurrence i år med emnet ”Arkitektur”, så det passede perfekt med vores sidste fototur.

Ib havde igen sørget for dejlig vejr - det var lidt kold og blæst, himlen var delvist skyet, men i solen var det varmt nok; perfekt til arkitekturfotografi – især i sort/hvid!

Vi mødtes klokken 11:00 i udstillingen Himmel og hav, og gik derefter ud for at fotografere.

Det er virkeligt et fantastisk sted, meget forskellige nye bygninger, enkelte gamle bygninger er bevaret og der er stadig byggepladser i gang.
Nogle har været op på parkeringshusets tag, hvor der er en fri legeplads og giver rigtig gode muligheder for fotografering.
Blæsten deroppe var selvfølgelig stærkere, udsigten var fantastisk, så man kunne godt holde det ud for et par perfekte skud…

Klokken 12:30 mødtes vi igen og spiste sammen.
Det var hyggeligt – vi sad næsten foran promenaden i det direkte solllys.

Tak for en dejligt tur!!!

Ringovn i Nivå ■ 2017-09-17

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-09-19 20:28
I dag besøgte vi Nivaagaards Ringovn i Nivå.

Det er et ret spændende industrihistorisk sted, som i 1900-tallet var et af over 300 teglværker i Danmark.

Ringovnen er fredet, og en stor del af arbejdet med vedligeholdelse og drift varetages af frivillige.

Vores guide, Per Hellung-Larsen, introducerede os til Ringovnens historie.
Under rundvisningen fik vi vist de forskellige faser i produktionen af tegl.

Så var der ”fri leg”, hvor vi opsøgte de særlige steder, som giver et godt billede.

Ringovnen og teglværksområdet byder på mange interessante jern- og trækonstruktioner.

Inde i ovnen var der sparsomt lys, så de fleste havde brug for stativet.

Det var en spændende attraktion at besøge, og det bliver interessant at se, hvor forskellige vores billeder bliver, selvom vi alle har været på det samme sted.

Efter ca. 2 1/2 timer var alle færdig og så sagde vi ”Tak for i dag”.

Vi var heldige med flot vejr (altså solskin!!!).

Det var en dejlig fototur.

Aftentur 2 ■ 2017-08-10

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-08-15 16:49

Klik her for at læse om fototuren!

Sofiero ■ 2017-05-28

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-06-04 00:38
Søndag morgen mødtes vi jf. indkaldelsen, på Helsingør station. vi var ni medlemmer og 5 gæster.
Vi tog færgen til Helsingborg og gik ca. 50 m uden for ankomsthallen, hvor bus 8 til Sofiero kom efter ca. 3 minutter. efter 5 km var vi ved Sofiero.

Vi gik lidt rundt, nogle gik sammen og andre gik alene, men vi havde aftalt at mødes ved slottets trappe kl. 1200.

Der er meget smukt, det er en slotshave hvor rhododendron blomstrer lige nu.
Der er 10.000 rhododendron buske i parken og de er i alle mulige farver.
Der er 500 forskellige sorter. Derudover er der en masse forskellige blomster og det hele er meget smukt.
Selv gik jeg først en tur, hvor jeg havde et 24 - 70 mm objektiv monteret.
Efter frokost monterede jeg et macroobjektiv og forsøgte mig.

Vejret var overskyet da vi landede, og der kom ca. 10 dråber regn i løbet af formiddagen. Da vi mødtes kl. 1200 var der to, der tog hjem. nogle fortsatte til en kop kaffe og et stykke kage - UHM.

Vi blev enige om at mødes igen kl. 1600, igen ved trappen.
Vi ventede lige lidt, og gik videre til de sidste planter mod udgangen, og tog afsted kl. ca. 1700.

Vi var så i Helsingør kl. ca. 1800.
Det var bare en rigtig god tur, med dejligt humør og flotte blomster.

Berlin ■ 2017-04-27 til 2017-04-30

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-05-12 13:21
I slutningen af april var vi 7 personer som tog på en 4 dages tur til Berlin, for både at opleve byen og ikke mindst - tage en masse billeder.
Vi valgte at tage på en bustur og selve turen blev derfor en del af rejsen - en god måde at starte rejsen på.
Hotellet lå centralt ved Alexander Platz.
Det blev til en både hyggelig og inspirerende tur, hvor der var tid til fordybelse og prøve nye muligheder af; f.eks. street foto, de klassiske turist attraktioner, skæve vinkler, modlys, sort/hvid, arkitektur og mønstre, natfoto og koncertoptagelser.
Men der blev selvfølgelig også tid til fælles oplevelser, café besøg når fødderne bare havde brug for hvile (!) fælles middage samt grin, sjov og hyggeligt samvær.
Og ikke mindst - tid til at dele erfaringer, gode tips, billeder, fejlskud og kigge på hinandens foto.
4 dages foto tur, og rigtig - rigtig mange billeder.
Foto hilsen fra 7 glade turdeltagere

Esrum sø og Esrum kloster ■ 2017-04-23

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-05-02 19:36
I dag var vi ude i de vilde natur i Esrum området.

Vi mødtes kl. 10:00 på P-pladsen, hvor vi fik emnerne til turen fra Steen, som var "Nyudsprunget / noget i nærheden af søen".

SÂ gik vi løs i retning af Esrum søen.
Undervejs opdagede vi mange gode od spændende motiver, som blev fastholdt.
Det er hver gang sjovt at se, hvor forskellig vi alle er og hvad / hvordan vi fotograferer (motiv, vinkel, nærhed, skarphed, bokeh osv.).
Sådan skal det jo være!!!
Så nåede vi søen, hvor vi så to ensome svaner og nogle roere.
Der var mange dejlige motiver på land og i siv.
Vi alle fik nogle gode skud i kassen.
Vejret var lige som vi havde bestilt - der var sol og nogle skyer.
Det betaler sig at vente på, at det perfekte lys kommer op og så får man rigtig gode billeder.

Derefter gik vi tilbage til p-pladsen, hvor vi kørte over til Esrum Kloster.
Så tog vi et gruppebillede og kiggede ind på vandmøllen, hvorefter vi holdte en lille pause.

Med fornyet og god energi gik vi videre til pladsen hvor resten af Esrum Kloster ligger og tog igen billeder.

Vi afsluttede en dejlig dag hos Alice, hvor vi fik kaffe, the og kage.
Mange tak Alice for invitationen - det var meget dejligt hos dig!!!!

Tak for en god tur til alle!!!!

”Golden Hour” i Gilleleje ■ 2017-03-29

FototureOprettet af Martin Schaffer 2017-04-02 19:24
I dag har vi været i Gilleleje for at tage billeder i den "Golden Hour" (fototur 3 / 2017).
Desværre kom solen ikke frem, så det var meget overskyet og tåget.
Men det har i hvert fald ikke regnet.
Så vi mødtes meget tæt på stranden / Gilbjergvej, hvor vi gik på en lille sti højt oppe på skrænten.
Undervejs var der flere muligheder for at tage nogle gode billeder, selvom lyset var ikke så stærkt.

Vi havde alle vores stativer med, så var det også en god øvelse.

Efter vi kom til stranden, fordelte vi os.
Det er meget sjovt at se, at deltagerne har hver deres egen måde at tage billeder på og har deres egen synsvinkel.
Nogle har fotograferet havet med ND-filter, så vandet blev meget blødt og flydende.

Så blev vi i hvert fald luftet!
Selvom det var lidt frisk til sidst kunne man godt mærke, at foråret allerede er begyndt. Tak for en dejlig tur!!!

Nordhavn / Helsingør ■ 2017-01-22

FototureOprettet af 14111 - Martin Schaffer 2017-03-17 20:08

I dag var vores første fototur i 2017 på Helsingør / Nordhavn.
Det var planlagt at fotografere istapper og andre frosne ting.

Desværre var temperaturen for høj, så opgaven blev ændret: hver deltager skulle vælge to af de medbragte figurer (en drage og en anden figur) og tage mindst èt billede med hver.
Det var lidt udfordrende, men det førte til sjove resultater.
Efter ca. halvanden time fik vi varmen i cafeen ved Kulturværftet.